7 Tegn på at du har brug en for ny hjemmeside i 2020

En vellykket hjemmeside er ikke blot et flot logo samt et smart design. Det handler ligeledes om at få den til at være nemt at navigere rundt i, fungere uden problemer og skabe salg. Selvom om at en indlæsningstid på over 10 sekunder eller et forældet design er klare tegn på hjemmesiden har brug for en opgradering, så har vi lavet nogle klare guidelines der kan tyde på at det er tid til en renovering.

1. Det ser ikke godt ud

Vi ved alle at førstehåndstryk altafgørende. En undersøgelse viser, at tæt på halvdelen mener, at den vigtigste faktor når det kommer til at bedømme en virksomheds troværdighed er hjemmesidens design. En uindbydende hjemmeside kan hurtigt give den moderne forbruger et uprofessionelt indblik af den virksomhed og få dem til at forlade din side meget hurtigt.

2. Hjemmesiden er langsom

Nye studier viser at menneskers koncentrationsevne er kortere end en guldfisk, helt ned på 8 sekunder ad gangen. Derfor er det et skidt tegn hvis det tager 10+ sekunder at indlæse din hjemmesiden for dine brugere. Når en bruger besøger din hjemmeside, har de ikke kun brug for at finde information af kvalitet, men det skal også gøres hurtigt. Faktisk vil 40% af brugere forlade en hjemmeside, hvis det tager mere end 3 sekunder at loade. For at få kunder ind på din hjemmeside og sørge for at de ikke forlader siden, er indlæsningstiden en af de vigtigste faktorer.

Mobilbrugere har endnu mindre tålmodighed

Tal fra Google viser, at for hvert sekund en hjemmeside er om at indlæse (efter 2.1 sek) så falder konverteringsraten med 12%.. Bare for at sige nogle tal – hvis en webshop omsætte for 5000,- om dagen, vil hvert eneste sekund give et tab i omsætningen på 219.000,- om året. 


3. Hjemmesiden er ikke mobilvenlig

2016 var året hvor mængden af trafik på mobilen over computertrafik, og trends viser at mobiltrafikken kun bliver større for hvert år. Det betyder at din hjemmeside skal være let tilgængelighed, uanset hvilken enhed brugere besøger den fra. Den bedste måde at gøre dette på, er ved at få sig en responsiv hjemmeside, der tilpasser indholdet uanset hvilken enhed hjemmesiden besøges på.

4. Din konverteringsrate er lav

Hvad nytter det at bruge en masse energi og ressourcer for at få besøgende ind på din hjemmeside, hvis du i sidste ende ikke konverterer dem? Det er en god ting hvis du får en masse besøgende ind på din side, men de ikke bliver til konverteringen kan det være et tegn på at din side trænger til en opgradering.

Hvis du oplever et lavt antal gennemsnitlige sidevisninger pr. besøg, en høj afvisningsprocent eller blot færre konverteringer, kan det være et tegn på at forbrugerne ikke finder din hjemmeside nyttig. Et nyt design med fokus på din målgruppes formål kan derfor have stor effekt på din hjemmeside.

5. Det er svært at opdatere indholdet på din side

Det bør være nemt for dig at opdatere indeholder på din side for at holde det relevant for forbrugerne samt at kunne hjælpe med din SEO. Hvis det er blevet en lang og besværlig proces, kan det fjerne dit fokus fra andre kerneområder i din forretning.
Den nemmeste måde at opdatere indhold på din hjemmeside, er ved brug af et content management system (CMS). Det giver dig kontrol over hjemmesidens indhold og dine brugeres oplevelse, når de besøger siden. Hvis du redesigner din hjemmeside med brug af et CMS kan det gøre din hverdag meget nemmere.

6. Der mangler sammenhæng på din hjemmside

Hvis der har været mange forskellige webudviklere der igennem årene har arbejdet på din hjemmeside, kan det medføre i mangel på sammenhæng og stilrenhed. Der kan have været forskellige præferencer indenfor:

  •  Farver
  • Skrifttyper
  • Billeder
  • Sideformartering
Som resultat af dette kan din hjemmeside virke uorganiseret og forvirrende. Hvis du starter på en frisk med et nyt design kan du fjerne disse problemer og skabe dig en råd tråd igennem hjemmesiden.

7. Din hjemmeside rangerer lavt

Det er en god ting hvis du hjemmesiden ser attraktiv ud i et stilrent design, men et flot udseende giver ingenting hvis man ikke kan se det i søgeresultaterne hos Google. Hvis din side ikke rangerer godt nok, er det fordi den ikke udfører sit vigtigste job godt nok. Der er mange faktorer der spiller en rolle, om en hjemmeside ligger i toppen Google. Din hjemmesides brugervenlighed er afgørende for, at Google anser den som værende et nyttig og troværdigt websted.